본문 바로가기
영어 원서 읽기/데모 레슨

영어 회화 수업 레슨플랜 Speaking Demo Lesson-Food: 음식 + Do you like ________?

by LE Network Inc


한국에서 초등 영어를 시작하기 위해 학원을 선택하는 많은 학부모들이 고민하는 일반적인 이유는 과연 영어회화 중심의 수업이 우리 아이에게 적합할 지이다. 알파벳만 겨우 띠었는데 과연 영어로 100% 수업한다는 학원에 가서 알아듣기나 할 지 걱정인 것이다. 일반적으로 초등학생들에게 '회화' 만 하는 학원은 현실성을 찾기가 힘들다. 결국 초등생이 필요한 기초 영어는, 글자, 발음, 단어, 문장, 문법 이 기본인 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기가 골고루 이루어져야 하기 때문이다. Speaking 수업이라고 무작정 아무 교구도 없이 옆사람하고 혹은 선생님과 얼굴만 마주보고 앉아 1시간씩 free talking 하는 것은 초등학생들 교실에선 불가능하다. 그들의 level 에 맞추어 무엇에 대해 이야기 할지 주제가 있어야 하고, 주제에 적당한 문법구문이 필요하고, 효과적으로 speak! 하게 할 수 있는 activity 들이 필요하다. 그리하여, 입만 따라 벙긋거리는 회화가 아닌, 기초부터 기본적인 영어라는 언어의 요소들이 자연스레 녹아든 그런 수업이 이루어져야 하는 것이다.

그 예로 다음의 Lesson Plan 은 어떻게 하면 이런 기본 요소들을 밑바탕으로 제대로 초등생들과 효과적인 수업을 할 지를 살펴보자.

이는 영어를 배우기 시작한지 6개월 정도 되는 초등학교 1, 2학년 학생들을 위한 Speaking 수업의 Lesson Plan 이다. 주제는 '음식' 이고 Grammar Focus 는 “Do you like _________?" “Yes, I do. / No, I don’t.” 이다.

l  Theme: Food

l  Objective: At the end of this lesson, students are able to ask each other, “Do you like _________?" and answer “Yes, I do. / No, I don’t.” or  “What do/don’t you like?”,and answer “I like/ don’t like _______. “

l  Target Students: 1st or 2nd Graders (who have started learning English 6 months)

l  Materials: flashcards(food), a paper ball, a food chart

l  Class Time: 60 min.

 

 

Procedure
1. Warm-up (5 min.):
Special Treat

Students pass the mystery ball around the class in a circle singing Spaghetti song. When teacher says “Stop”, the student who has the ball unwrap the ball, answers the teacher’s question, he or she can have the candy. Keep going until a student gets the last candy. (the mystery ball: wrap the muffin with a crumpled sheet of paper and then wrap it with another sheet of paper and attach the candy onto it with scotch tape, until it becomes a ball)


  Spaghetti Song: Do you like spaghetti?

    Yes, I do. Yes, I do. I do, too.

    Do you like spaghetti?

    Yes, I do. I like spaghetti, too.

 

2. Presentation (15 min.)

a. Food Riddles

   e.g. Q: I am white. I am from a cow. You can drink me for breakfast.

           A: milk

b. Introduce the following grammar structures: (on the board)
    “Do you like _________?”, “Yes, I do./ No,
I don’t.”
    “What do you like?” “I like _______.”
    “What don’t you like?”, “I don’t like ________.”

 

3. Practice (30 min.)

a. Q&A with flashcards- Teacher shows a flashcard to students and asks a question, and then, students answer to it.

 

 

    T: Do you like _________?
            S: Yes, I do. / No, I don’t.

b. Pair Work: Students in pairs can choose 5 food flashcards from the teacher and ask and answer each other. Then, think of their own food items and ask and answer each other.
c. Interview- Students do a class survey by interviewing their classmates
    us
ing the chart below while walking around the class.


                            Student A
: What do you like? What don’t you like?

                             Student B: I like ______, ________, and ________.

But I don’t like _______, or ________.


 

4. Wrap-up (10 min.)

a. Teacher tosses the fluffy ball around and asks a student, “________, Do you like _______?”, and the student answers, “Yes, I do.” or “No, I don’t.”

b. When everybody answers the first question, then teacher asks a student second question, “________, what food do you like?” or “What food don’t you like?” Then, the student answers, “I like ________, ________, and _______.” “I don’t like _________, or __________.”




5. Application

As homework, students fill in this blanks of a handout and prepare for the presentation about their meals.

 

 

 


Sherry의 글이 도움이 되셨길바라며, 힘내라고 아래의 손가락을 꾸~욱 눌러주세요. @라이프롱잉글리쉬

댓글